Európska komisia obvinila internetového giganta z monopolistických praktík voči konkurencii kvôli systematickému zvýhodňovaniu vlastnej služby Google Shopping.
Internetový gigant Google obdržal vyhlásenie o námietkach, ktoré vydala Európska komisia. Táto správa obsahuje predbežné vyjadrenie, ktoré obviňuje Google zo zneužívania ich dominantnej pozície a porušovania protimonopolných opatrení Európskej únie. Spoločnosť mala systematicky zvýhodňovať svoje produkty v internetových vyhľadávaniach. Kvôli tomu používatelia nevideli stále najrelevantnejšie výsledky svojich vyhľadávaní. Takéto praktiky spôsobujú ujmu zákazníkom, konkurenčným nákupným službám a bránia inováciám.
Google si drží dominantnú pozíciu v poskytovaní online vyhľadávacích služieb, pričom v európskych krajinách zaberá viac ako 90% tohto trhu. Od roku 2002 poskytuje i služby, vďaka ktorým môžu ľudia online vyhľadávať rôzne produkty a porovnávať ich cenu u rôznych predajcov. Prvá takáto služba od Googlu – Froogle – bola neskôr nahradená službou „Google Product Search“. Dnes ma táto služba názov „Google Shopping“.
Európska komisia naznačila, že trh pre vyhľadávanie a porovnávanie nakupovania sú dva oddelené trhy, pričom v druhom spomínanom Google čelí konkurencii zo strany viacerých alternatívnych spoločností. Spoločnosť bola obvinená z dlhodobého zvýhodňovania svojich služieb na úkor konkurencie. Vyšetrovanie v tejto veci stále prebieha.
Predbežné závery komisie sú:
- Google už od roku 2008 systematicky zvýhodňuje svoje služby na porovnávanie obchodov bez ohľadu na jeho kvalitu.
- Spoločnosť neaplikuje na svoje služby systém pokút, ktoré však aplikované na konkurenčné služby sú, a to na základe definovaných pravidiel, dovoľujúcich zníženie poradia, v ktorom sa tieto služby objavujú vo vyhľadávaní.
- Froogle, prvá takáto služba od Googlu, nebola spoločnosťou zvýhodňovaná a viedla si podpriemerne.
- Vďaka systematickému zvýhodňovaniu služby “Google Product Search” a “Google Shopping” zaznamenali veľký rast na úkor konkurencie.
- Tieto praktiky majú negatívny dopad na spotrebiteľov a inováciu. To znamená, že používatelia neobdržia najrelevantnejšie výsledky svojich vyhľadávaní, a tak sa iniciatívy konkurenčných spoločností na inováciu a zlepšovanie svojich služieb stále znižujú. Dôvodom je skutočnosť, že akokoľvek bude ich služba kvalitná, nemôžu konkurovať takémuto zvýhodňovaniu.
Vyhlásenie naznačuje, že na zjednanie na nápravy musí spoločnosť Google zaobchádzať so svojimi porovnávacími službami rovnako ako s konkurenciou. To by nebolo v rozpore s algoritmami, ktoré Google používa, či s dizajnom ich stránok. No znamenalo by to, že pri vyhľadávaní rôznych porovnávacích služieb sa používateľovi zobrazia stále tie najrelevantnejšie služby.
Odoslanie vyhlásenia o námietkach priamo nepredbieha výsledky vyšetrovania. Spoločnosť ma desať týždňov na to, aby sa k týmto obvineniam vyjadrila. Tiež môže požiadať o ústne vypočutie reakcie. Komisia musí takisto plne rešpektovať právo spoločnosti na obhajobu.
Zdroj: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-4781_en.htm
(MK)