Problémy pri vývoji stíhačky F-35 Lightning II, najdrahšieho vojenského zbraňového systému v histórii, pokračujú. Tentoraz však nejde o nedostatok peňazí alebo o kritiku politických predstaviteľov. Dôvod je bizarnejší – globálny zbrojársky gigant, firma Lockheed Martin, nie je dostatočne zabezpečená proti kybernetickým útokom.
Databáza FRACAS (Failure Reporting and Corrective Action System), ktorá obsahuje citlivé informácie o vývoji lietadla, nie je v súlade s nariadeniami, ktoré v auguste roku 2015 vydalo Americké veliteľstvo pre kybernetickú bezpečnosť. Tie stanovujú minimálnu úroveň bezpečnosti pri spracovávaní, skladovaní a prenose citlivých informácií. Pravidlá by mal dodržiavať každý, kto je v zmluvnom vzťahu s americkou vládou.
Nedostatky v zabezpečení firmy sú vážnym problémom pre Pentagon. Zamestnanci ministerstva obrany totiž nemajú prístup k pravidelným správam o údržbe lietadiel a jeho zlyhaniach pri testovaní.
Prísne bezpečnostné smernice im totiž nedovoľujú pripojiť sa k databáze Lockheed Martin, ktorá ich nespĺňa. Ak by sa o to pokúsili, nezabezpečená databáza by pri prenose tajných informácií do Pentagonu predstavovala zraniteľnosť, ktorú by mohli využiť potenciálni útočníci. Najaktuálnejšie dostupné informácie tak pochádzajú ešte z mája minulého roka.
Správa amerického ministerstva obrany zároveň konštatuje, že niektoré systémy lietadla aj naďalej ostávajú zraniteľné kybernetickými útokmi. Ministerstvo obrany USA uskutočnilo niekoľko testov, počas ktorých sa tímy vládnych hackerov pokúšali infiltrovať do systému lietadla. Podľa dostupných informácií sa im podarilo narušiť ochranu F-35, a to aj bez použitia najagresívnejších taktík kybernetického útoku.
Spojené štáty americké si uvedomujú, že lietadlo musí byť schopné odolať kybernetickým útokom. A nie len to, aj samotný vývoj stíhačky láka pozornosť tajných služieb iných štátov. V júni roku 2014 kanadská polícia zadržala čínskeho leteckého inžiniera, ktorý údajne s dvoma komplicmi ukradol tajné dokumenty, ktoré obsahovali informácie o vývoji F-35. Okrem toho sa hackeri dostali aj k technickým manuálom lietadiel C-17 a F-22.
Vyšetrovateľom sa nepodarilo zistiť, či čínski občania konali na príkaz vlády alebo im išlo len o vlastné obohatenie, ktoré by predajom tajných dokumentov dosiahli. Únik dát v tom čase potvrdili aj predstavitelia spoločnosti Lockheed Martin, ktorí boli ochotní svedčiť v neprospech hackerov.
Informáciu o krádeži dát súvisiacich s vývojom F-35 už dávnejšie zverejnil aj Edward Snowden. Podľa tajných dokumentov od najznámejšieho amerického whistleblowera sa Číňania dostali až k päťdesiatim terabajtom dát, vrátane informácií o motoroch a radarovom systéme lietadla.
(RK)