Informácie z našich smartfónov živia miliardový obchod

Aj údaje o našej polohe sú tovarom, s ktorým sa intenzívne obchoduje.

Zapnutie polohy v našom smartfóne je často užitočné. Málokto si však uvedomuje, že sa pri ňom o nás automaticky začnú zbierať informácie, ktoré môže niekto využiť.

Jedným z príkladov aplikácie, ktorá zbiera údaje o našej polohe, je aj v Spojených štátoch obľúbená WheaterBug od spoločnosti GroundTruth. Napísal o nej denník Wall Street Journal.

Aplikácia na základe polohy svojim užívateľom predpovedá počasie pre najbližšie dni. Program však automaticky zbiera údaje, vyhodnocuje ich a následne predáva externým spoločnostiam.

Aplikácia denne sleduje vyše 70 miliónov užívateľov v USA a vie o ich pohybe všetko. Napríklad aj to, kedy idú do práce a z práce.

Získané dáta majú obrovskú hodnotu. Prečo? Všetci máme skúsenosť s otravnými reklamami, ktoré sa nám pri spustení aplikácie automaticky zobrazia. Dôvod je jednoduchý. Stačí, ak prechádzame okolo nejakej firmy a máme v našom smartfóne zapnutú funkciu sledovania polohy. Vďaka tomu firma zaznamenáva dostupné údaje z nášho smartfónu a s ich pomocou nám dokáže posielať presne cielené reklamy.

Ide o veľmi lukratívny biznis. Len za rok 2017 podľa WSJ obchodníci použili až 16 miliárd dolárov na reklamy, ktoré sa zobrazujú v aplikáciách. Predpokladá sa, že do roku 2021 to bude dvojnásobok.

Ani pri vypnutí funkcie polohy však naše informácie nie sú úplne chránené. Operátor totiž dokáže analyzovať našu presnú polohu aj bez jej zapnutia. Stačí, že je náš mobilný telefón pripojený do siete. Dokonca aj pri prechádzaní okolo otvorenej wi-fi siete o sebe smartfón neustále vysiela informácie.

(DK)