Americký výrobca high-end audiotechniky podľa žaloby sledoval zákazníkov

1

Aj hudobný vkus je súčasťou osobnej identity a s údajmi o ňom sa dá obchodovať.

Americká firma Bose známa predovšetkým audionadšencom čelí súdnej žalobe. Pomocou svojej aplikácie bez súhlasu a vedomia zákazníkov údajne sledovala návyky užívateľov a tie ďalej poskytovala tretím stranám.

Žaloba obviňuje firmu Bose z porušenia takzvaného WireTap Act (federálneho zákona, ktorý má garantovať súkromie užívateľov) a ďalších zákonov o ochrane osobných údajov. Aj hudobný vkus človeka je totiž súčasťou jeho identity. Podľa žaloby poskytuje história počúvaných skladieb, rádiových vysielaní alebo aj podcastov či prednášok “neuveriteľný prehľad o osobnosti, správaní či politických názoroch”. Takáto história môže obsahovať skutočne osobné informácie. Ako príklad uvádza portál Fortune napríklad podcast o LGBT komunite alebo aj nahrávku, ktorá zvoláva na moslimskú modlitbu.

Kyle Zak, ktorý zastupuje podobne poškodených zákazníkov pred americkým súdom, si vraj aplikáciu stiahol v domnienke, že mu umožní “vyťažiť čo najviac zo svojich slúchadiel”. Tak to sľuboval jej slogan. Aplikácia nebola potrebná, aby slúchadlá fungovali s technológiou Bluetooth, ale užívateľom umožnila dodatočne si nastaviť zvuk.

Po inštalácii aplikácie sa zákazník musel zaregistrovať, pričom uviedol celé meno, emailovú adresu a aj telefónne číslo. Spoločnosť Bose tak získala všetky potrebné informácie, aby mohla vytvoriť osobný profil každého zákazníka vrátane jeho hudobného vkusu. Tieto údaje mala firma ďalej zdielať s marketingovými spoločnosťami. Bola medzi nimi aj firma Segment, ktorej webová stránka ponúka možnosť “zhromaždiť všetky údaje o zákazníkoch a posielať ich kdekoľvek“.

Firma Bose zatiaľ na obvinenia nereagovala. Ak by sa potvrdili, zaradila by sa medzi ostatné, ktoré pravdepodobne neodolali pokušeniu vyťažiť zo získaných informácií o zákazníkoch čo najviac. Podľa právnika Jaya Edelsona, ktorý podal žalobu v prípade Bose, by nemali firmy zbierať podobné údaje o zákazníkoch len preto, že môžu. “Spoločnosti by mali byť transparentné pokiaľ ide o zber a spracovanie údajov. Zároveň by mali zákazníka na podobné kroky vopred upozorniť.”

Modely, ktoré podľa žaolby mali byť súčasťou sledovania:

  • QuietComfort 35
  • SoundSport Wireless
  • Sound Sport Pulse Wireless
  • QuietControl 30
  • SoundLink Around-Ear Wireless Headphones II
  • SoundLink Color II

(FB)

O autorovi

Jeden komentár

Pridaj komentár