Môžu hackeri ovládať lietadlo?

Multimediálny systém zabáva cestujúcich počas letu filmami, hudbou a hrami. Je však možné, že predstavuje bezpečnostnú dieru.

Trinásť veľkých leteckých spoločností ako Emirates, Virgin, či Qatar používa vo svojich lietadlách multimediálny systém Panasonic Avionics. Výskumníci spoločnosti IOActive o ňom tvrdia, že obsahuje bezpečnostnú dieru.

Rovnaká firma sa zviditeľnila v minulom roku, keď jej etickí hackeri získali kontrolu nad Jeepom Cherokee. Auto ovládli z 15 kilometrovej vzdialenosti a vypli mu počas jazdy na diaľnici motor.

Bezpečnostný expert Ruben Santamarta tvrdí, že v prípade zneužitia Panasonic Avionics by hackeri mohli zmeniť informácie o lete, ako sú nadmorská výška a poloha, ovládať osvetlenie v lietadle a nabúrať sa do informačného systému pre pasažierov. „Pre cestujúcich by to mohol byť znepokojujúci zážitok,“ vraví.

Podľa Santamartu by sa dala zneužiť aj chyba v systéme, ktorý umožňuje pravidelným pasažierom kúpu leteniek pomocou automatického platobného systému. Hackeri by mohli „teoreticky“ túto chybu zneužiť a ovládnuť lietadlo. „Neverím, že by tieto systémy mohli odolať kvalifikovaným útočníkom. Z tehnického hľadiska je to uskutočniteľné,“ tvrdí.

Veľkosť rizika závisí od toho, ako má letecká spoločnosť poprepájané svoje systémy. Napríklad multimediálny systém by nemal byť pripojený k zariadeniam cestujúcich alebo k  riadiacim systémom lietadla. No v niektorých prípadoch je.

Spoločnosť IOActive upozornila Panasonic o zraniteľnosti jej systému už v marci minulého roku. Panasonic však spochybňuje hodnovernosť výskumu: “Obvinenie zo strany spoločnosti IOActive obsahuje množstvo nesprávnych a zavádzajúcich údajov.“

Letecká spoločnosť Emirates spolupracuje s Panasonic pravidelne na aktualizovaní svojich systémov. „Bezpečnosť našich cestujúcich a posádky je našou prioritou,“ uviedla firma.

(MR)