Facebook poskytoval osobné údaje výrobcom elektroniky

0

Výrobcovia smartfónov sa mohli dostať k obrovskému množstvu údajov o svojich zákazníkoch. Môže to predstavovať riziko pre národnú bezpečnosť USA.

Denník The New York Times nedávno informoval, že Facebook uzatvoril zmluvy a partnerstvá s viac ako 60 výrobcami telefónov a iných zariadení. Vďaka nim spoločnosti ako Apple, Amazon, Samsung alebo BlackBerry získali prístup k osobným údajom užívateľov.

Facebook chcel týmito dohodami zväčšiť svoj dosah a integrovať niektoré zo svojich funkcií pre používateľov do ich mobilných zariadení. Podľa denníka Facebook poskytoval prístup aj k dátam priateľov používateľov bez ich výslovného súhlasu, niektorí výrobcovia boli schopní získať osobné údaje aj v prípade, že zákazník ich zdieľanie zakázal.

Zmluvy s jednotlivými výrobcami vznikali postupne. Napríklad dohoda s Microsoftom bola podpísaná v roku 2008. Tento stav teda v mnohých prípadoch trval vyše desať rokov.

Facebook sa bráni a tvrdí, že takéto zmluvy nie sú dôvodom na obavy z narušenia súkromia a zneužitia osobných údajov. Súlad týchto dohôd so starším súdnym zmierom medzi Facebookom a Federálnou komisiou pre obchod z roku 2011, ktorý vznikol z obavy federálnych úradov z hrozby narušenia súkromia a zneužitia osobných údajov užívateľov sociálnej siete, je však napriek tomu diskutabilný.

Zverejnené informácie otvárajú otázku, či si Facebook svoj úspech a dominantnú pozíciu na trhu naozaj zabezpečil svojou inovatívnosťou alebo zákulisnými ťahmi a zmluvami s výrobcami telefónov alebo tabletov. Niektoré zo zmlúv stále platia. Od apríla (mesiac po vypuknutí Cambridge Analytica škandálu) však ich počet klesol.

Podľa amerického senátora a člena komisie pre spravodajské záležitosti Marka Warnera môže byť riziková dohoda s výrobcami zariadení čínskeho pôvodu Huawei Technologies a ZTE Corporation.

Facebook sa bránil tým, že v dohodách s čínskymi partnermi bol opatrný a boli napísané tak, aby umožnili výrobcom vytvoriť vhodnú verziu svojej aplikácie pre dané zariadenia. Huawei reagoval ubezpečením, že osobné dáta užívateľov Facebooku nikdy nezhromažďoval a neuchovával a so sociálnou sieťou spolupracoval len na zlepšení svojich služieb.

Zabezpečiť sa pred únikom osobných informácií bude v tomto prípade veľmi ťažké, ba až nemožné. Ako prvé by mal každý prehodnotiť a podľa potreby upraviť nastavenie svojho súkromia na sociálnej sieti a prípadne zakázať prístup aplikáciám tretích strán. Niektorí výrobcovia, ako napríklad BlackBerry, však dokážu túto prekážku obísť. Zistiť, ktoré spoločnosti získali prístup k osobným dátam, je takisto prakticky nemožné vzhľadom na rozdielne typy zariadení, ktoré ľudia zo zoznamu priateľov používateľa využívajú na pripojenie sa k sociálnej sieti.

Facebook týmto odhalením obdržal ďalšiu ranu. Od marca 2018, keď vypukol škandál so spoločnosťou Cambridge Analytica a zneužívaním osobných údajov v prezidentských voľbách, sociálna sieť čelí nesmiernej medzinárodnej kritike. Jej zakladateľ Mark Zuckerberg už musel kauzu vysvetľovať pred americkým kongresom a Európskym parlamentom.

(RB)

O autorovi

Pridaj komentár