Facebook sa snaží vyhnúť novým pravidlám EÚ o ochrane osobných údajov

Zmena sa dotkne až 70 percent užívateľov Facebooku vo svete, jej motívom môže byť hrozba vysokých pokút.

Facebook agentúre Reuters potvrdil, že zavádza zmeny v oblasti ochrany osobných údajov svojich užívateľov. Známa sociálna sieť sa pokúša presunúť veľké množstvo svojich užívateľov pod krídla svojho kalifornského sídla, aby zjednodušila pravidlá ochrany osobných údajov. Podľa agentúry sa zmena bude týkať viac ako 70 percent užívateľov Facebooku.

Zmena zasiahne najmä užívateľov Facebooku žijúcich mimo Spojených štátov a Kanady, ktorí sa riadia obchodnými podmienkami pobočky spoločnosti v Írsku. Tá vznikla v roku 2008, aby Facebook ušetril na daniach. Užívatelia z Ázie, Južnej Ameriky, Afriky alebo Austrálie sú teda viazaní obchodnými podmienkami írskej pobočky, ktorá spadá pod pôsobnosť európskej regulácie GDPR.

Facebook sa pokúša týchto ľudí presunúť pod voľnejšie obchodné podmienky kalifornského sídla upravené americkou legislatívou. Zákazníci z Európy ostanú viazaní obchodnými podmienkami írskej pobočky.

Vo vyhláseniach z híringu pred americkým Kongresom začiatkom apríla zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg potvrdil, že firma plánuje upraviť svoje pravidlá ochrany osobných údajov podľa nariadení GDPR pre používateľov z celého sveta. Neskôr sa už Zuckerberg vyhol podrobnostiam o konkrétnych opatreniach, ktoré Facebook zvolí.

Známa sociálna sieť sa týmto krokom môže snažiť minimalizovať vplyv nového nariadenia Európskej únie General Data Protection Regulation (GDPR) a vyhnúť sa prípadným vysokým pokutám, ktoré hrozia v prípade jeho nedodržiavania.

Zmena prichádza v čase, keď je sociálna sieť pod tlakom verejnosti a politikov z celého sveta a visí nad ňou hrozba legislatívnej regulácie.

Facebook zažíva v posledných mesiacoch vážnu krízu. V marci 2018 totiž kanadský whistleblower Christopher Wylie zverejnil informácie o zneužití osobných údajov viac ako 80 miliónov užívateľov Facebooku analytickou spoločnosťou Cambridge Analytica, ktorá údajne týmito údajmi pomohla americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi v jeho volebnej kampani.

Povestný “olej do ohňa” prilialo aj nedávne zistenie, že Facebook dokáže sledovať aj nezaregistrovaných užívateľov. Stačí, ak webstránka mimo Facebooku, ktorú užívateľ navštívi, obsahuje facebookové “Like” tlačidlo. Spoločnosť dokáže zaznamenať o užívateľoch týchto stránok informácie, ako sú IP adresa, browser alebo “odtlačok prsta” operačného systému.

(RB)