Bezpečnostný expert Jonathan Petit predviedol ako sa dá pomocou laserového ukazovadla, počítača a vhodného softvéru zastaviť vozidlo ovládané autopilotom.
Pomaly, ale iste sa blíži čas, keď riadenie vozidiel preberú počítače. Už dnes sú pri prémiových značkách a modeloch relatívne bežné funkcie ako automatické parkovanie či výjazd z garáže. Rovnako sa bežnou výbavou stáva aj inteligentný tempomat, ktorý sleduje dopravu pred sebou a dokáže spomaliť či zastaviť vozidlo.
Hlavnou motiváciou na vývoj podobných systémov je okrem zvýšenia užívateľského komfortu aj bezpečnosť. Lenže ako to už pri pokroku a vývoji býva, vznikajú aj nové problémy, riziká a hrozby. Okrem možnosti priameho hacknutia kontrolnej jednotky, a tým ovládnutia celého vozidla, sa výskumníci zamerali aj na možnosti ako oklamať senzory, ktoré týmto systémom umožňujú vidieť čo sa okolo vozidla deje.
Okrem rôznych kamerových systémov ide hlavne o takzvaný Lidar, čo je zariadenie fungujúce na rovnakom princípe ako radar či sonar, ale namiesto rádiových či zvukových vĺn používa laserové lúče. Práve tento systém sa podarilo oklamať. Pomocou relatívne jednoduchého vybavenia jeden z hlavných výskumníkov spoločnosti Security Innovation (medzi jej zákazníkov patrí napríklad Dell, Microsoft či Boeing) Jonathan Petit, dokázal zachytiť a replikovať laserové lúče a ich odrazy a tým simulovať prekážku (či už vozidlo, chodca alebo stenu) pred vozidlom, čím ho donútil spomaliť alebo zastaviť.
Objavil tým ďalšiu z mnohých bezpečnostných dier, ktoré tieto systémy majú. V tomto prípade je však riešenie relatívne jednoduché a na softvérovej úrovni. Ak bude vozidlo porovnávať údaje z viacerých druhov senzorov, je šanca na podobný útok podstatne nižšia. Tento prípad sa napriek tomu stáva ďalším dôkazom o tom, že akékoľvek systémy, ktoré budú schopné riadiť vozidlá samostatne, musia byť dôkladne preskúšané a zbavené všetkých chýb a nedostatkov.
(JF)