Apple a spol. vystúpia v americkom kongrese

V Spojených štátoch sa pracuje na nových pravidlách ochrany súkromných údajov na internete.

O necelé dva týždne predstavitelia šiestich technologických spoločností Google Alphabet Inc., Twitter, Amazon, AT&T Inc., Apple, Charter Communication Inc. predstúpia pred americký senát.

Zástupcovia veľkých internetových firiem budú 26. septembra pred americkými senátormi hovoriť o ochrane osobných údajov. Senátori im chcú dať príležitosť vysvetliť ďalšie kroky v oblasti zabezpečenia súkromia a aby vysvetlili, ako chcú vyhovieť požiadavkám Európskej únie a amerického štátu Kalifornie. Senátori sa chcú dozvedieť aj to, ako môže kongres podporiť ochranu súkromia bez toho, aby ohrozili vývoj inovácií.

Ochrane osobných údajov je dnes dôležitou témou. Neustále dochádza k jej masívnemu porušovaniu, problém ohrozuje milióny ľudí po celom svete.

Téma má aj politické presahy. Republikán Kevin McCarthy napríklad vyhlásil, že Google podľa jeho informácií odovzdal dáta akejsi ľavicovej skupine, ktorej cieľom je zdiskreditovať amerického prezidenta. McCarthy zároveň obvinil spoločnosť zo spolupráce s Čínou a Ruskom pri cenzúrovaní internetu. Meno skupiny však neprezradil.

Google informácie o tom, že jeho služby sú politicky zaujaté, označil za klamstvo.

V utorok Internetová asociácia podporila úpravu pravidiel ochrany osobných údajov v USA. To si však vyžaduje národný prístup. Biely dom potvrdil, že od júla 2018 pracuje na rozvoji ochrany súkromných údajov. Prvým veľkým krokom bolo viac ako 50 stretnutí s veľkými firmami.

Nový zákon má už Kalifornia. V júli tohto roku ho podpísal guvernér Jerry Brown, účinnosť nadobudne 1. januára 2020. Cieľom zákona je umožniť spotrebiteľom väčšiu kontrolu nad zhromažďovaním a spracovaním ich osobných dát. Na ich žiadosť napríklad budú firmy povinné vymazať ich osobné údaje, ktoré zhromažďujú a predávajú ďalším spoločnostiam. Podľa Browna nie je až taký prísny ako v Európe.

Európska únia už v máji vydala Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov, čím uprava nahradila legislatívu z roku 1995. Po novo za porušenie pravidiel na ochranu osobných údajov hrozia finančné pokuty do výšky štyroch percent z celkových príjmov internetových spoločností.

(DK)