Dátový analytik spoločnosti Cambridge Analytica priznal, že firma počas amerických prezidentských volieb zneužila až 50 miliónov facebookových účtov bežných Američanov, aby ovplyvnila výsledky a pomohla vyhrať Donaldovi Trumpovi.
Analytická spoločnosť, ktorá v júni 2016 úspešne pomohla britskej brexitovej kampani a počas amerických volieb v roku 2016 spolupracovala s volebným tímom Donalda Trumpa, zneužila milióny facebookových účtov amerických voličov. Pri jednom z najväčších dátových únikov v histórii Facebooku firma Cambridge Analytica využila dáta jeho užívateľov na vytvorenie softvéru na ovplyvnenie volebných výsledkov.
Cambridge Analytica vznikla v roku 2013 v Británii. Od svojho vzniku sa venovala zberu a analýze dát o voličoch. V roku 2016 pracovala na kampani za britské vystúpenie z Európskej únie i na kampani Donalda Trumpa. Jedným z vlastníkov spoločnosti je aj 71-ročný americký miliardár Robert Mercer, ktorý je známy aj ako štedrý donor Republikánskej strany. V jej vedení pôsobí aj kontroverzný Steve Bannon, ktorý bol šéfom Trumpovej kampane a neskôr pôsobil aj ako hlavný stratég v Bielom dome.
S odhaleniami prišiel dátový analytik Christopher Wylie, ktorý pre firmu Cambridge Analytica v roku 2016 pracoval. Médiám poskytol dokumenty, v ktorých sa detailne opisuje, ako firma zneužila osobné údaje spomínaných účtov, ku ktorým sa dostala bez povolenia už začiatkom roka 2014.
„Zneužili sme citlivé informácie z facebookových profilov miliónov Američanov. Vďaka tomu sme vedeli, ako cieliť na ich slabiny,“ hovorí Christopher Wylie.
Dokumenty potvrdzujú, že vedenie Facebooku sa o masívnom úniku dát dozvedelo v roku 2015, ale neinformovalo o ňom. Firma prijala iba provizórne opatrenia na obnovenie a zabezpečenie už uniknutých informácií.
Z dát, ku ktorým sa dostala Cambridge Analytica, sa dali zistiť politické názory, dosiahnuté vzdelanie či sexuálna orientácia poškodených užívateľov. Tieto informácie firme poslúžili na vytvoreniu akýchsi sociopsychologických profilov jednotlivých voličov, vďaka ktorým bolo cielene politickej reklamy omnoho účinnejšie.
„Vytvorili sme psychologickú zbraň, ktorá ohromne polarizovala spoločnosť. Každému voličovi sme podsúvali niečo iné a ovplyvňovali sme ich názory bez toho, aby si to vôbec uvedomovali,“ priznal Christopher Wylie v rozhovore pre The Guardian.
So zberom dát pomáhala aplikácia “thisisyourdigitallife”, ktorú vytvoril učiteľ Aleksandr Kogan na univerzite v Cambridge. Jeho firma Global Science Research v spolupráci s Cambridge Analytica platila ľuďom za to, že podstúpia osobnostný test. Všetci zúčastnení súhlasili s tým, že získané dáta budú použité na akademický výskum.
Aplikácia však bez ich vedomia zbierala informácie aj od ich facebookových priateľov. Tak sa podarilo získať informácie o miliónoch ďalších.
Problémom bola politika Facebooku, ktorá povoľovala zber dát od priateľov testovaných ľudí. Kampani Donalda Trumpa tak stačilo zasiahnuť len 320-tisíc voličov, no v konečnom dôsledku získala informácie o 50 miliónoch.
Facebook sa bráni, že podobné správanie už pred troma rokmi zakázala. Aleksandra Kogana a Cambridge Analytica vyzvali odstrániť všetky získané dáta, ale spoluprácu s nimi Facebook prerušil až pred pár dňami, keď informácie vyplávali na povrch.
Aj napriek snahe Facebooku o upokojenie situácie je očividné, že ho tento škandál vyjde veľmi draho. Americkí politici žiadajú, aby vedenie spoločnosti vystúpilo pred vyšetrovacou komisiou, ktorá pod vedením špeciálneho prokurátora Roberta Muellera vyšetruje ruský vplyv počas nedávnych amerických prezidentských volieb.
Trhy na škandál reagovali pádom akcií Facebooku o približne päť percent na úroveň 163 dolárov. Jeho tržná hodnota tak v priebehu jedného dňa klesla takmer o 37 miliárd amerických dolárov.
Zdroj: Antipropaganda.sk