Facebooku sa nevydaril pokus o kontrolu politických inzerátov, spustenie prevádzky posunul

Facebooku sa nevydaril pokus o kontrolu politických inzerátov, spustenie prevádzky posunul

Systém, ktorý mal zabrániť šíreniu skrytej politickej reklamy, mal diery a umožňoval šírenie dezinformácií.

Facebook pracuje na novom systéme kontroly identifikácie svojich používateľov. Cieľom firmy je vytvoriť taký mechanizmus, ktorý zabezpečí, aby boli známi skutoční zadávatelia politickej reklamy. Napríklad počas prezidentských volieb v Spojených štátoch sa ukázalo, že reklamu ovplyvňujúcu výsledok hlasovania si zadávali rôzni nastrčení objednávatelia napojení na Rusko.

Skúšobná prevádzka, ktorá mala pomôcť problém odstrániť, sa začala už v októbri. Inzerentom pri registrácii na princípe dobrovoľnosti umožňovala uviesť aj to, kto ich reklamu platí. V stredu 7. novembra sa mala spustiť definitívna verzia systému. Pre problémy s vytváraním fiktívnych identít, sa však tento termín posunul a nový zatiaľ nie je známy.

Niektorí registrovaní používatelia totiž začali prostredníctvom systému šíriť falošné informácie. Časť problémov odhalili vývojári Facebooku. Portál Vice zas opísal, aké je jednoduché oklamať nový identifikačný systém. Stačilo zverejniť reklamu tak, ako keby ju pridala známa politická osobnosť alebo teroristická organizácia. Facebook následne oznámil, že projekt musí prepracovať.

S rovnakým fenoménom zápasí aj Twitter. Jeho prístup je však iný. Spoločnosť tiež vyžaduje, aby americkí politickí inzerenti uverejňovali, kto platí ich reklamy. Rozdiel je však v tom, že táto sociálna sieť vyžaduje viac informácií o zadávateľovi reklamy. To by malo zamedziť vytváraniu fiktívnych identít.

(DK)