Google popiera špekulácie o manipulovaní výsledkov vyhľadávania v prospech Clintonovej

Počas minulého týždňa sa objavilo viacero správ o tom, ako internetový gigant upravuje výsledky v prospech demokratickej kandidátky Hillary Clintonovej.

Prebiehajúci boj o Biely dom je plný správ o využívaní či už sociálnych médií alebo inžinierstva a ovplyvňovaní voličov prostredníctvom moderných technológii. O viacerých príkladoch ste sa mohli dočítať aj na našich stránkach. Napriek tomu však teórie o manipulácii výsledkov vyhľadávania spôsobili značný rozruch.

Zdrojom obvinenia bolo video internetového (hlavne zábavného) portálu Sourcefed, ktoré si všimlo, že sa vyhľadávač Google správa inak ako jeho konkurencia. Problematickou je podľa nich funkcia automatického doplnenia textu (autocomplete). Pri testovaní totiž Google na rozdiel od Bingu či Yahoo neponúkol žiadne negatívne výsledky. Kým Yahoo a Bing ponúknu pri napísaní reťazca „Hillary Clinton cri“ ako prvú možnosť „Hillary Clinton crimes“, prvá možnosť Googlu je „Hillary Clinton Crime reform“. Autocomplete by však mal fungovať na základe najvyhľadávanejších slovných spojení a medzi tými sa „Hillary Clinton Crime reform“ nenachádza. Sourcefed túto nezrovnalosť chápe ako ovplyvňovanie výsledkov a vo videu ďalej poukazuje na prepojenia medzi Clintonovej kampaňou a top vedením Googlu, respektíve Alphabetu.

Ako však poukázali ostatné americké médiá, jednoduchý test ukazuje, že nejde o Clintonovej zvýhodňovanie, ale o celkovú politiku firmy. Google totiž systémovo posúva ofenzívne a znevažujúce slovné spojenia na nižšie priečky autocomplete zoznamu prípadne ich priamo odstraňuje. Táto informácia bola neskôr priamo potvrdená samotným Googlom. Sourcefeed, reagoval vyhlásením, že je s rozpútanou diskusiou spokojný a oznámil ďalšie video na rovnakú tému.

Na prvý pohľad vyzerá celá „kauza“ ako uzavretá záležitosť, vzniesli sa otázky, firma na ne odpovedala a objasnila všetky podozrivé okolnosti. No ako uvádza magazín Wired vo svojom článku, možnosť ovplyvnenia výsledku prezidentských volieb prostredníctvom vyhľadávačov je reálna. SEME (Search engine manipulation effect) je jeden z najsilnejších behaviorálnych efektov, ktoré boli kedy objavené. Vyplýva z neho, že manipuláciou s výsledkami vyhľadávania (zobrazovanie len pozitívnych správ o danej osobe) sa dá významne ovplyvniť výber voliča vo voľbách.  Preto je možné takmer s určitosťou tvrdiť, že diskusia o reálnom vplyve technologických gigantov (strážcov informácii) na reálny svet, sa len tak neskončí.

(JF)