Spoločnosť Mattel uviedla pred Vianocami na trh novú prelomovú Hello Barbie. Jej výnimočnosť spočíva v zabudovanom malom počítači, vo Wi-Fi pripojení a vo využívaní rôznych aplikácií. Odborníci upozorňujú na bezpečnostné riziká.
Aj vy premýšľate, čo kúpiť pod stromček svojim deťom? Spoločnosť Mattel uviedla na trh novú generáciu moderných Barbie bábik, ktoré s deťmi môžu viesť konverzáciu podobne ako hlasová asistentka Siri zo zariadenia od spoločnosti Apple.
Mattel pri vývoji novej generácie bábik spolupracoval so spoločnosťou ToyTalk, ktorá sa špecializuje na výrobu konverzačných animovaných postavičiek pre deti, ktoré sú prepojené s aplikáciami ako SpeakOrTreat, SpeakaLegend, SpeakaZoo či The Winston Show. Podľa vedenia firmy by Barbie systém rozoznávania hlasu mal byť schopný reagovať na výroky dieťaťa množstvom slov a fráz. Bábika za necelých 75 amerických dolárov tak má rodičom priniesť viac voľného času.
Barbie má mikrofón, reproduktor, zabudovaný malý počítač s hodinovou batériou a Wi-Fi hardvér. Nahráva aj záznamy detského hlasu, ktoré používa ako súčasť spracovávania jednotlivých prvkov jazyka.
Bezpečnostný expert Matt Jakubowski však v novej Barbie vidí aj bezpečnostnú hrozbu, predovšetkým v jej Wi-Fi pripojení. Hello Barbie sa podľa neho dá hacknúť a v špecifických prípadoch môže hacker prostredníctvom Wi-Fi siete ukradnúť prihlasovacie údaje k účtom či MP3 nahrávky z bábiky a dozvedieť sa tak informácie zo súkromia domácnosti či obchodné tajomstvá. Podľa Jakubowského je pomerne jednoduché ukradnúť heslá k účtom jednotlivých Barbie phishingovým útokom. Upozorňuje tiež, že je len otázkou času, kedy sa podarí zameniť nahrávky a prinútiť Barbie hovoriť to, čo bude chcieť útočník. Odborníci zo spoločnosti ToyTalk však považujú daný scenár za nepravdepodobný.
Spoločnosť Mattel v reakcii na Jakubowkského vyjadrenia vyhlásila, že sa zaviazala k dodržiavaniu bezpečnosti a zabezpečenia Hello Barbie podľa platných noriem vrátane Zákona na ochranu onlinového súkromia detí. Technológia Hello Barbie podľa nej obsahuje množstvo bezpečnostných záruk uložených dát, ktoré sa nemôžu dostať do rúk neoprávnených užívateľov.
Vyjadrenie však neupokojilo aktivistov, ktorí v kampani nazvanej Commercial-Free Childhood žiadajú firmu Mattel, aby upustila od výroby novej Barbie. Petíciu podpísalo vyše ako šesťtisíc ľudí. Aktivisti tiež vyzývajú ľudí, aby Hello Barbie nekupovali.
(AS)