Očakáva sa, že útoky na zahraničné letecké spoločnosti budú pokračovať aj v budúcnosti.
Za výrobou čínskeho dopravného lietadla C919 od štátneho leteckého výrobcu Comac sa skrýva niekoľko spravodajských operácií. Podieľali sa na nich dôstojníci ministerstva štátnej bezpečnosti (MŠB), čínski hekeri, výskumníci v oblasti bezpečnosti a jednotlivci z rôznych firiem na celom svete. Vo svojej správe o tom informovala bezpečnostná agentúra CrowdStrike, ktorá k svojmu výskumu čínskej špionáže chystá ďalšie dva blogy.
Cieľom kampaní, ktoré podľa CrowdStrike riadilo oddelenie MŠB v provincii Ťiang-su, bolo získať technické vedomosti, vďaka ktorým by Čína zmenšila zaostávanie v leteckom priemysle. Comac chcel naprojektovať lietadlo, ktoré by dokázalo konkurovať rivalom, ako sú Airbus a Boeing.
Lietadlo C919 je však závislé na množstve komponentov vyrobených v zahraničí. V snahe dotiahnuť sa na konkurenciu si Čína najala skupinu miestnych hekerov, známu ako Turbine Panda.
Úlohou tejto skupiny bolo preniknúť do podnikových sietí svojich obetí a nainštalovať do nich malvéry ako Sakula, PlugX a Winnti na vyhľadávanie a exfiltráciu informácií.
Hekeri útočili na dodávateľské spoločnosti pre C919 medzi rokmi 2010 až 2015. Úspešne sa dostali k dátam od dodávateľov ako Ametek, Honeywell, Safran, Capstone Turbine, GE a ďalších. Napríklad firma Safran vyrába motory, ktoré sa stali vzorom pre čínsky motor CJ-1000AX. Ten má podobnú konštrukciu i rozmery ako výrobok Safranu LEAP.
Podľa portálu ZDnet však lietadlo C919 nesplnilo očakávania čínskej vlády, ktorá v súčasnosti spolupracuje s Ruskom na vývoji väčšieho modelu C929. Očakáva sa preto, že útoky na zahraničné letecké spoločnosti budú pokračovať aj v budúcnosti.
Okrem leteckého priemyslu sa Peking aktívne zaujíma aj o ďalšie odvetvia, vrátane stavby lodí či biotechnológií.
(SK)