Blíži sa koniec Facebooku?

Novovzniknutá sociálna sieť, ktorá chce konkurovať Facebooku, vsádza na anonymitu, šifrovanie a nový algoritmus zobrazovania obsahu.

Je vysoko pravdepodobné, že fenomén Facebook si už vydobyl miesto v budúcich učebniciach histórie. V súčasnosti pred ním už pomaly niet úniku, používa a pozná ho skoro úplne každý. Niektorí na komunikáciu, iní na prezentáciu svojich názorov.

Z komunikačnej platformy sa postupom času stalo niečo podstatne väčšie. Dnes je už možné cez Facebook sledovať dianie vo svete. Azda všetci významní politici či štátnici majú svoje vlastné – oficiálne a celými tímami spravované – profily.

Často sa stáva, že je Facebook rýchlejší ako CNN či BBC. Pre obrovské množstvo ľudí (vrátane autora tohto článku) je to stránka, ktorú v prehliadači otvárajú ako prvú a majú ju zapnutú prakticky neustále. Zdalo by sa preto, že Facebook má pred sebou žiarivú budúcnosť. Konkurencia je skôr na smiech. Projekt Google plus dopadol prinajlepšom rozpačito. A jednotlivé regionálne varianty, napríklad ruské a čínske, nemôžu jeho postavenie ohroziť.

Postupne sa však zdvíha vlna kritiky pre spôsob, akým Facebook narába s používateľskými údajmi a súkromím. Alebo pre invazívnu a agresívnu reklamu postavenú na sociálnom inžinierstve a užívateľských údajoch.

Práve na užívateľov, ktorým prekážajú tieto skutočnosti, sa zameriava nový projekt minds.com, ktorý podporuje aj skupina Anonymous. Základom je súkromie, šifrovanie a nový systém zobrazovania obsahu.

Práve ten spraví z minds platformu ako stvorenú pre ľudí, ktorí chcú šíriť svoje myšlienky. Jeho úlohou je odmeniť aktívnych užívateľov a dať im príležitosť aby boli videní. Za väčšinu činností (komentovanie, označovanie príspevkov, nahrávanie fotiek a videí) budú odmenení bodmi, pomocou ktorých budú môcť na akomkoľvek príspevku zvyšovať počet videní, pričom čím viac videní príspevok má, tým viac ho bude aj samotná stránka zobrazovať.

Už z podpory projektu skupinou Anonymous vyplýva, že súkromie je dôležitou devízou tohto projektu. Na rozdiel od Facebooku či iných sociálnych sietí minds.com nezbiera od užívateľov žiadne údaje, ktoré by ich dokázali jednoznačne identifikovať. Na registráciu vám stačí len emailová adresa. Podľa tvorcov je všetok užívateľský obsah šifrovaný a šifrovaný je aj zabudovaný systém posielania správ.

Pre technicky zdatnejších je možno zaujímavé aj to, že ide o Open Source projekt a jeho zdrojové kódy sú voľne dostupné.

(JF)